Tuesday, August 30, 2011

30. august


Järgnevas jaotuses tekitasid Laanemäe – Karpov mulle paraja peavalu. Avasin teiselt käelt 1NT (10+ - 13) ja jäin seda mängima ♥5 (ülalt neljas) avakäiguga.

♠KT62
♥KT8
♦T3
♣Ä972

♠Ä753
♥432
♦ÄK84
♣63

Hea uudis oli see, et vastaste ärtu jagub 4-3, veel parem see, et ma võin seda nende eest varjata (kui ma poetan ♥4, siis pigem arvab Ost, et partneril on see viiene), aga halb see, et tänu 11 reeglile on teada, et mul ei ole käes viiest kõrgemat ärtut. Mängisin lauast ♥8, see võeti tagant soldatiga ja lülituti ruutusse. Võtsin tihi, pakkusin padatihi Ostile välja ja uue ruutukäigu lasin läbi, mille peale köetigi mulle uus ärtu tagasi. Kui ma olin minutikese asjade üle mõelnud, lükkas Leo mulle ekraani alt läbi viiesendise, et mul oleks millegagi kulli ja kirja visata, mõtlesin täiesti tõsiselt selle kasutamisele, aga lõpuks otsustasin ikkagi oma peaga kuninga panemise kasuks.

Selle põhjuseks oli, et instinktiivselt tundub vaakumis parima mänguplaanina ärtus tihi saamiseks topeltlõikus: (algul 8 ja pärast 10-ga) – see võidab kui ärtus on taga ÄSx (3), ÄEx (3), Äxx (3), E9x (3), S9x (3) = 15 kombinatsiooni puhul ja kaotab, kui seal on Ä9x (3) või ESx (4) = 7 kombinatsiooni puhul. Kui taga on ÄE9/ÄS9/ÄES, siis võin ma teha mida iganes, tihi sellest mastist ei laeku. Nii et tõenäosuse järgi peaksin ma teisel ringil mängima kümne – ja ma oletasin, et niimoodi eeldab ka Laanemäe (ma ei tea, kui palju tuleb arvestada seda, et avakäigul tuli soldat maha, mis piirab olulised võimalused ÄSx ja ESx-i peale, selle järgi on ilmselt juba parem teisel ringil kuningas panna?).

Igatahes kuna ma oletasin, et masti mitte tagasi käies (ja niimoodi potentsiaalselt tempo kaotades) arvestab Laanemäe sellega, et ma panen teisel ringil valesti, paigutasin ma talle kätte ESx-i. Kuningas sai tihi ja selgus et taga oli olnud ES9 ning ta ei olnud langenud „lollilõksu“ mängides avatihile 9 – kui ta seda teeb, ei ole mul enam mingit võimalust eksida! Hoolimata sellest õnnelikust otsustamisest jäi see jagu viiki (pada osamängu võitmisega ei ole erilisi probleeme) ja kogu minimatši kaotasime me päris pikalt, seda ennekõike vastaste hea mängu tõttu, mis tõstis nad tühjast kohast esikohakonkurentsi.

8 comments:

  1. Kas ma eksin arvates, et parim plaan ärtus ühe tihi saamiseks on avatihil mängida kümme ning teisel ringil kuningas? Saad tihi kui ees on kas äss või siis emand ja sõdur mõlemad. Vähemalt mina oleks nii mänginud ja üheksat mitte lõikama hakanud. Mingeid mõistatamisprobleeme sel juhul ei tekigi.

    Vallo.

    ReplyDelete
  2. Esmapilgul tundub tõesti umbes sama hea plaan olevat kui 8+10, tõenäoliselt on nende plaanide edukuse vahe üsna väike.

    ReplyDelete
  3. Plaanide edukuse vahe sõltub mõistagi sellest, kui tõenäoliseks hindad seda, et (kui peale esimesel tihil 8-ga lõikamist saab tihi vastase emand või sõdur) suudad teisel ärturingil õigesti mõistatada. Kui 50% juhtudest, siis on parem esimesel tihil 10 panna. Olulised jaotused on siin avakäijal ESxx (8-ga lõikamine on katastroof), A9xx, E9xx ning S9xx. Viimase kolme jaotuse korral võidab 10 panek A9xx korral, 8-ga lõikamise korral järgneb kõigil juhtudel teisel ringil mõistatamine. Lisafaktoriks ekspertvastaste korral (väga hea kaitse Tiidu poolt reaalses elus!) veel Axxx avakäijal, kus samuti võidab 10 panek avatihil, ent peale 8-ga lõikamist tihi kaotamine madalale pildile toob jällegi mõistatamiskoha teisel ringil.
    Muidugi, kui mõistatada 75-100% juhtudeat õigesti (nagu Eesti esipaari esimängijale kohane), on korrektne avatihil 8-ga lõigata.

    Vallo.

    ReplyDelete
  4. Nii, tegin väikse kalkulatsiooni, et vaadata kui oluline on vahe, kas mängida ♥T+♥K või ♥8+♥T.
    Peale ♥5 (eeldades, et see on ülalt neljas) avakäiku võib tagakäes olla 20 erinevat kombinatsiooni Ä,E,S,9,7,6st. Enamasti ei ole vahet, kummal moel mängida, aga Vallol oli selles suhtes õigus, et T+K on napilt parim plaan. See osutub võitjaks 13 jaotuse puhul (65%), 8+T 12 puhul (60%). Esimene liin võidab kui taga on Ä97/Ä96/ES9/ES7/ES6; teine kui taga on ÄE7/ÄE6/ÄS7/ÄS6. Huvitaval kombel on nõrkade vastaste vastu plaanid võrdsed - nood võtavad kaheksa üheksaga ära.

    Kui mängu tuua arvamisaspekt, siis on 50% tabavuse korral tõepoolest parem jääda kindlaks alguses valitud plaanile (8+T), see annab 11,5 võitvat otsust (57,5%) - 8l juhul võidab alati ja 7l korral tekib arvamisseis. Seega peaks tabavusprotsendiks olema 72%.

    ReplyDelete
  5. Kaitse seisukohast olex tegelikult veel kavalam esimene tihi emandaga võtta... Ainuke probleem selles et kas avakäia selle välja ka mõtleb et partneril veel sõdur leidub...

    ReplyDelete
  6. Kui avakäijal on AQJ5, siis on kah parem ♥T + ♥K mängida -- nii õnnestub ärtus koguni 2 tihi saada. Aga ma ei tea, võibolla on see lisatihi ebaoluline.

    ReplyDelete
  7. Ma kohe ootan kohtumisi selliste vastastega kes käivad AQJ5 kombinatsioonist neljandat...;)

    ReplyDelete
  8. Tõsi, AQJ5-st ülalt neljanda käimine ei ole võibolla nii tõenäoline, kui A765-st. Sama hästi võib ütelda, et QJ95-st ei käida ülalt neljandat.

    Kõik see näitab, et "täielikus analüüsis" ei piisa lihtsalt 20 kombinatsiooni läbivaatamisest. Iga kombinatsiooni puhul tuleks hinnata ka sealt avakäigu tegemise tõenäosust. See viimane on aga praktiliselt võimatu, mistõttu on mõistlik piirduda "lihtsama analüüsiga".

    ReplyDelete